Články eye

Chcete zažiariť na pracovnom pohovore? Skúste byť vtipný.
Autor: PozriPracu

Chcete zažiariť na pracovnom pohovore? Skúste byť vtipný.

Chcete zažiariť na pracovnom pohovore? Skúste byť vtipný.

Psychológovia odhalili jednoduchý spôsob, ktorým môžete očariť na pracovnom pohovore. Ukázalo sa, že do toho stačí pridať malú štipku humoru.

Hľadanie nového zamestnania je pre mnohých veľkou výzvou. Vedci však majú pre vás tip, s ktorým na ďalšom pohovore úplne zažiarite. Ako informoval portál IFLScience, psychológovia tvrdia, že najlepším spôsobom na ukázanie svojich schopností je využitie metódy s názvom "humorbragging". Zaujímavé však je, že sa ju môžete naučiť úplne jednoducho.

 

Humor ako pomoc pri pohovore

Vedci vo svojej štúdii publikovanej v časopise Personality and Social Psychology Bulletin uviedli, že metóda s názvom "humorbragging" môže byť efektívnym spôsobom, ako zdôrazniť svoje kvality a zároveň prinútiť zamestnávateľa, aby vás skutočne prijal.

Trik podľa odborníkov spočíva v tom zmiešať sebapropagáciu s trochou humoru, vďaka čomu človek prekoná nepohodlie pri odpovedaní na pohovore. "Uvedomili sme si, že niekedy používame humor, aby sme eliminovali tento pocit trápnosti. Zaujalo nás to a videli sme ho ako potenciálnu stratégiu na nájdenie rovnováhy medzi potrebou demonštrovať kompetencie a zároveň pôsobiť sympaticky," uviedol hlavný autor štúdie Jieun Pai, odborný asistent z londýnskej Business School na Imperial College.

Existuje spôsob, ako môžete zažiariť na pohovore.

Existuje spôsob, ako môžete zažiariť na pohovore.

Zdroj: istock.com

Niekoľko malých výskumov, ktoré tvorili celok

Štúdia bola rozdelená do niekoľkých samostatných výskumov, pričom prvý sa zameral na "obávaný" životopis. Tím vypracoval dva fiktívne dokumenty, identické vo všetkých smeroch, s výnimkou toho, že jeden obsahoval príklad "humorbraggingu", zatiaľ čo druhý bol priamočiarejší. Tieto dva životopisy vedci neskôr zaslali 345 spoločnostiam, pričom merali úroveň záujmu o ich hypotetických kandidátov prostredníctvom návštev webových stránok a kontaktovania uchádzačov.

Ukázalo sa, že životopis, ktorý obsahoval vtip: "Čím viac kávy mi dokážete poskytnúť, tým väčší výkon vyprodukujem," dostal trikrát viac odpovedí. To naznačuje, že humor môže byť účinným prostriedkom na upútanie pozornosti zamestnávateľov.

Zamestnávateľom sa páčia humorné narážky.

Zamestnávateľom sa páčia humorné narážky.

Zdroj: istock.com

Humor bol pre účastníkov atraktívnejší

Ďalšia podstatná časť štúdie bola zameraná na pracovné pohovory. V nej tím požiadal dobrovoľníkov, aby predstierali, že sú manažérom reštaurácie a najímajú si cukrára. V experimente dostali dva prepisy rozhovorov, kde mali posúdiť, ktorého by prijali. Rovnako, ako v minulom výskume, aj tu mal prvý niekoľko vtipných narážok, zatiaľ čo druhý bol jednoduchým zhrnutím skúseností kandidáta. Aj v tomto prípade sa nakoniec ukázalo, že humorný uchádzač bol vnímaný ako vrúcnejší a kompetentnejší.

Hoci výskum odhalil, že štipka humoru počas pohovoru nezaškodí, nemali by ste to prehnať. Dôvodom je, že by táto metóda onedlho omrzela a mohla by mať opačný efekt. Vedci však podotkli, že dokonca aj jeden zábavný komentár vám môže dať výhodu.

Všetko s mierou

Všetko s mierou

Zdroj: istock.com

 

Autori však uznávajú, že štúdia má určité obmedzenia. "Aj keď naše výskumy ukazujú pozitívne účinky tejto metódy, hlavnou výhradou je kontext a prevedenie," vysvetlil Pai s tvrdením, že humor musí sedieť do danej situácie a to, čo môže dobre fungovať na jednom pracovnom pohovore, môže v inom úplne pohorieť. Do úvahy treba vziať aj kultúrne a sociálne faktory, čo znamená, že nie každý má rovnaký zmysel pre humor.