Články eye

Ako zabodovať na pohovore? Ponúkame vám pár rad.
Autor: Dana Kontuľová

Ako zabodovať na pohovore? Ponúkame vám pár rad.

     V predošlom článku sme si hovorili o psychologických trikoch na pohovoroch. Dnes si povieme, čo sa na nich neoplatí robiť, respektíve, ako zabodovať.

Začneme teda tým, akých chýb sa vyvarovať a nesabotovať tak svoje šance na úspech:

1. Nevhodný outfit 

     Oblečenie, ktoré nosíme, alebo máme práve na sebe je tiež istý spôsob, ako prezentujeme samého seba. Osoba vedúca pohovor si to však môže otočiť na prezentáciu firmy, či spoločnosti. Preto nikdy netreba podceňovať prípravu a prvý dojem.

     Odporúča sa oblečenie prispôsobiť miestu o ktoré sa uchádzate. Zabudnite na minisukne, veľké výstrihy, či nevhodnú obuv. Vzorované, oblečenie, či zvieracie vzory taktiež nie sú správnou voľbou.  Vyhnite sa taktiež červenej, ružovej, výraznej žltej farbe oblečenia. Mám na mysli, obe pohlavia. Ideálne farby sú tmavomodrá, hnedá, siva, či čierna. Zladená s jemnou pastelovou, alebo bielou farbou, aby ste nepôsobili veľmi tmavo. V tomto decentnom sfarbení budete pôsobiť serióznejšie. 

2. Príďte včas

     Dámy frázu, že na dobré si treba počkať, by som si pri tejto príležitosti radšej odpustila. Bez ohľadu na to, či sa považujete za zodpovedného, alebo nie. Verím, že toto je to posledné akoby ste chceli zabodovať. Ideálne je, ak by ste rátali aj s neočakávanými udalosťami, ako sú zápchy. S predstihom to taktiež netreba preháňať. Čakaniu sa nevyhnete tak, či tak a iba sa zbytočne vystaviate stresu.  Dostaviť sa na pohovor 10-15 minút pred jeho začiatkom je ta správna stredná cesta.

3. Nedostatok informácii.

     Viem, už nie ste v škole, aby ste si museli robiť úlohy, no krátka domáca príprava Vám môže, len pomôcť. Nenechajte sa zbytočne zaskočiť nepripravenosťou, ak sa Vás spýtajú na základy pracovného miesta o ktoré sa uchádzate. Základné poznatky o firme a aktivitám, ktorým sa venuje, by mali byť samozrejmosťou. Mrknite si aspoň  oficiálnu stránku, či fanpage spoločnosti. Verím, že si na to dokážete nájsť aspoň trochu času.   

4. Priznajte že nie ste dokonalí

     O tom, že perfektné CV-čko Vám miesto nezíska sme písali už v minulej časti. Preto sa nesnažte zahmlievať, ak  v ňom niečo nesedí Vašemu budúcemu nadriadenému porozprávajte sa o tom. Možno nájdete kompromis, ktorý bude vyhovovať obom stranám. Nezabúdajte, že ste, iba ľudia. Nevyšlo Vám niečo? Priznajte to, ak budú chcieť overia si to a pravda vide najavo tak, či tak. 

5. Telefón nechajte doma

     Dobre, to som trochu prehnala. Rozhodne si ho,ale vypnite. Ukáže druhej strane, že Vám na tom naozaj záleží a momentálne nič iného na práci nemáte.  Ani nehovorím o tom, ako by to asi vyzeralo, ak by Vám vo vrecku stále vibroval mobil, či sa hlásila správa z Facebooku? Plne sa koncentrujte na svoju budúcnosť, zvyšok sveta tú hodinku môže počkať.

6. Nesťažujte sa

     Myslím, že je viac ako možná otázka na telo. Ak sa Vás spýtajú na dôvod, prečo ste sa rozhodli opustiť predošlého zamestnávateľa, skúste to z negatívami a zápormi nepreháňať. Príliš veľká nespokojnosť u nového šéfa, môže spôsobiť to, že Vás neprime, len preto, aby ste o ňom a jeho firme nešírili podobné reči.

 

Teraz sa pozrieme na pozitíva, ako zabodovať a nechať všetkých za sebou?

1. komunikujte

Nebude úplne plachí, nebojte sa spýtať a nie iba na to, čo Vás zaujíma. Buďte sebavedomí a udržujte očný kontakt.  Aké otázky teda klásť?

- Ako vyzerá bežný pracovný deň na tomto poste?

- Za čo všetko budem niesť zodpovednosť?

- Je to nová pracovná pozícia, alebo už na nej niekto pôsobil?

- Prečo na nej neobstál? (V prípade, že odpoveď na predošlú otázku bolo áno.)

- S akým softvérom spolupracujete, ako spoločnosť?

- Čo a kto všetko spadá do mojej náplní práce, čo môžem očakávať?

- Aké úspechy, ako firma máte za sebou. Na čo ste hrdí?

- Aké plány a nápady má firma do budúcna, kam sa chcete posunúť?

- Kto bude môj nadriadený? (Prípadne, že bude prítomný na pohovore, môžete sa ho spýtať, čo ho na jeho práci najviac baví.)

     Pozor, nie je vhodné sa pýtať na plat, či iné benefity. Nechajte si to na neskôr. Poukážete, že pre Vás nie sú peniaze na prvom mieste, čo tiež môže hrať vo Váš prospech.